Wpis dodał 2015-04-04 12:36:57

Najczęstsze wypadki i urazy u uczniów

obrazenia u dzieci i uczniów

Najczęstsze wypadki i urazy u uczniów – jak sobie z nimi radzić?

Wg statystyk * do największej ilości wypadków wśród placówek oświaty dochodzi w szkołach podstawowych i gimnazjach jest oto łącznie 70tys. urazów rocznie. Najczęściej są to tzw. Urazy lekkie m.in. potłuczenia, złamania, zwichnięcia. Do większości z nich dochodzi głównie na przerwach, lekcjach  wf-u , zajęciach plenerowych. Oczywiście najważniejsze jest to by ograniczać ilość niebezpiecznych sytuacji, poprzez wzmożoną opiekę, ale wiadomo, że nie jesteśmy w stanie zapobiec wszystkim wypadkom.  Są sytuacje nieuniknione, które mogą nas zaskoczyć. W pracy nauczyciela mamy doczynienie z dużą ilością dzieci, które mają różnego rodzaju choroby m.in. cukrzyce, epilepsje. Istotne jest by wiedzieć jak zachować się w danym przypadku, pomóc poszkodowanej osobie.

Dlatego też przedstawimy najczęstsze urazy i opiszemy jak sobie z nimi radzić.

Omdlenie – nagła, krótkotrwała utrata przytomności spowodowana przejściowym niedotlenieniem mózgu. Zwykle na tle zaburzeń krążenia mózgowego. Może się zdarzać też u ludzi zdrowych.

Omdlenie należy odróżnić od nagłego zatrzymania krążenia i oddychania, udaru mózgu, czy krwawienia wewnętrznego. W tych przypadkach należy bezzwłocznie wdrożyć właściwe leczenie

Objawy:  blada i spocona twarz, zwolnione tętno, osunięcie się omdlałego na podłoże,
poszkodowany odczuwa: nagłe osłabienie, szum w uszach, „plamki” przed oczami, falę gorąca.

I pomoc:
– podtrzymać upadającego lub złagodzić upadek,
– ułożyć go na plecach i rozluźnić odzież pod szyją i w pasie,
– zapewnić dostęp świeżego powietrza
– unieść nogi ok. 30 cm ponad poziom podłoża (oprzeć je np. o plecak, krzesło),
– wykonując powyższe czynności kontrolować czy poszkodowany oddycha.
UWAGA: jeśli poszkodowany nie odzyskuje przytomności w ciągu 3 minut, należy sprawdzić oddech, ułożyć w pozycji bezpiecznej wezwać pogotowie (999)

Utrata przytomności to stan zaburzenia świadomości w którym osoba nie reaguje na żadne bodźce zewnętrzne.

Badaniem można sprawdzić reakcje na polecenia i bodźce. Osoba całkowicie nieprzytomna nie wykazuje żadnej reakcji na polecenia, a także nawet na silne bodźce bólowe.

Przyczyny:

I pomoc:

– sprawdzenie przytomności:
zadanie prostego pytania – brak reakcji,
potrząśnięcie za ramię – brak reakcji,
uszczypnięcie – brak grymasu na twarzy,
– sprawdzenie oddychania:
usunięcie ciał obcych z jamy ustnej,
odchylenie głowy do tyłu, wysunięcie żuchwy do przodu,
zbliżenie policzka do ust poszkodowanego,
– kontrola tętna na tętnicy szyjnej (u dzieci na ramieniu),
– ułożenie w pozycji bezpiecznej (na boku)
– wezwanie pogotowia.

EPILEPSJA (PADACZKA)

Jest to przewlekła choroba układu nerwowego objawiająca się nagłymi napadami drgawek, którym towarzyszy zwykle utrata przytomności. Charakterystyczne napady drgawek mogą zostać wywołane przez czynniki emocjonalne, nadmierny wysiłek fizyczny, alkohol itp.

Objawy:

sztywne, wygięte ku tyłowi ciało,
przekrwiona twarz i szyja,
szybko następujące po sobie drgawki (nie wstrzymujemy ich siłą),
zaciśnięte szczęki (nie rozwieramy ich „na siłę”),
po zakończeniu ataku (bardzo różny czas trwania), poszkodowany zapada w głęboki sen.

I pomoc:

zamortyzować upadek,
podłożyć pod głowę coś miękkiego (odzież, koc, własne kolana),
usunąć z otoczenia chorego twarde przedmioty
rozluźnić ubranie,
po zakończeniu ataku powinniśmy;

ułożyć poszkodowanego w pozycji bezpiecznej,
okryć,
kontrolować czynności życiowe,
wezwać pogotowie.

KRWOTOK Z NOSA:

Jest on często bardzo obfity, wywołany uderzeniem w nos np. piłką, osłabieniem, głodem czy po prostu okresem dojrzewania.
I pomoc:
– posadzić dziecko na krześle, pochylić mu głowę do przodu i zacisnąć skrzydełka nosa,
– położyć zimny okład na nasadę nosa i kark,
– po kilku minutach można do przewodu nosowego włożyć tampon z gazy lub chusteczki higienicznej.

Jeżeli dziecko wymiotuje po uderzeniu w głowę lub traci przytomność należy niezwłocznie wezwać pogotowie.

KRWAWIENIE Z RANY

W przypadku zranienia następuje uszkodzenie skóry i układu krwionośnego co powoduje wypływ krwi z rany. Bardzo istotna jest podczas opatrywania rany ochrona własnych rąk poprzez założenie rękawiczek lub foliowego woreczka. Udzielając I pomocy powinniśmy:
– zorientować się w ogólnym stanie poszkodowanego,
– dokładnie obejrzeć ranę,
– przemyć i zdezynfekować ranę i jej okolice (np. wodą utlenioną, wodą z mydłem),
– osłonić ranę jałowym, czystym opatrunkiem.

Jeżeli rana bardzo krwawi lub są jeszcze inne obrażenia np. złamanie należy:
– uspokoić dziecko,
– wezwać pogotowie,
– nie poruszać, nie przemieszczać uszkodzonych kończyn.

SKRĘCENIE STAWU

Uraz najczęściej dotyczący stawu skokowego (okolice kostki) i spowodowany nieprawidło-wym stąpnięciem.

Objawy:

– gwałtowny, bardzo silny ból uniemożliwiający stanięcie na tej nodze,
– szybko pojawiający się obrzęk,
– zasinienie (krwiak podskórny).

I pomoc:

– posadzić lub położyć poszkodowanego,
– zastosować zimny okład,
– wykonać unieruchomienie elastyczne np. bandażem lub odzieżą,
– przetransportować dziecko do przychodni chirurgicznej.

ZWICHNIĘCIA I ZŁAMANIA

Ponieważ są to poważne urazy stawowe i kostne, osoba która nie ukończyła specjalistycznego kursu powinna po zauważeniu nienaturalnego wyglądu kończyny lub stwierdzeniu bolesności kości czy stawu spowodowanego upadkiem czy uderzeniem:
posadzić lub położyć dziecko,
wezwać pogotowie,
nie wolno nastawiać ani poruszać uszkodzoną kończyną.

Kategoria wpisu: ,

Wpis dodany przez admin

2 komentarze

  • Mirek says:

    Każdy nauczyciel powinien się nauczyć tego na pamięć. Pozdrawiam i życzę samych ciekawych artykułów.

  • cenomed says:

    W przypadku każdego nauczyciela znajomość zasad pierwszej pomocy to absolutny niezbędnik. Bardzo ciekawy artykuł- wszystkie ważne informacje w jednym miejscu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *